در دنیای فرصت ها آقای کریپتو همراه شماست...

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ارز دیجیتال که معادل فارسی آن رمز ارز می باشد در واقع یک نوع پول یا ارز دیجیتال است که جایگزین ارزهای رایج است. این نوع ارزها به صورت غیر متمرکز و در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کنند .

زمان مطالعه

7

تاریخ انتشار

اردیبهشت 4, 1403

اشتراک گذاری:

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ارز دیجیتال که معادل فارسی آن رمز ارز می باشد در واقع یک نوع پول یا ارز دیجیتال است که جایگزین ارزهای رایج است. این نوع ارزها به صورت غیر متمرکز و در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کنند . با استفاده از پروتکل های رمزگذاری شده بسیار قوی و پیچیده ای طراحی شده اند. رمز ارزها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها کاربرد خاصی دارند و به دلیل ویژگی های منحصر به فردشان مورد استقبال بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار میگیرن

هدف از ایجاد این ارزها در مرتبه اول افزایش امنیت و جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری ارزی است و در مرتبه دوم، آسان شدن هرچه بیشتر مبادلات و حذف واسطه ها از بین خریداران و فروشندگان است. از مهمترین ارزهای دیجیتال می توان به بیت کوین، ریپل، اتریوم و لایت کوین نام برد، که بیت کوین در ایران از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال برخوردار است.

نکات مهمی که هنگام خرید ارزهای دیجیتال باید در نظر داشت:

1. فقط مقداری را که توانایی از دست دادن آن را دارید، سرمایه گذاری کنید

ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از بسیاری از بازارهای دیگر بیشتر است. علاوه بر آن، غالباً قوانینخاص و مشخصی در مورد ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
البته فراموش نکنید که میزان خطر برای ارزهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال بیت کوین که اولین و محبوب ترین ارز دیجیتال جهان می باشد و بیش از ۱۰ سال قدمت دارد، احتمال نابودی آن از ارزهای دیگر کمتر است. اما باز هم این بدان معنا نیست که هیچ خطری بیت کوین را تهدید نکند.
اما این بدان معنا نیست که این ارزها غیرقانونی هستند؛بلکه در بیشتر کشورها هنوز قانون ‌گذاری مشخصی در مورد آنها انجام نشده است. این ارزها را نمی‌توان بیمه کرد و تضمینی برای فروش آنها ( به‌عنوان مثال در یک برهه زمانی خاص که نیاز به پول دارید) وجود ندارد.پس هیچ گاه، تمام سرمایه و حاصل زندگی خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکنید. به بیان دیگر، همیشه مقداری را سرمایه گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید.

2. قبل از ورود به بازار سرمایه گذاری، تحقیق کنید

قبل از اینکه وارد بازار سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال شوید، باید در مورد این بازار تحقیق کنید. سعی کنید اطلاعات جامع و کاملی از تمام اصطلاحات و شرایط این بازار را به دست آورید. اطلاعاتی در مورد بستر بلاک چین، رمز ارزها، توکن اختصاصی، قیمت کوین یا توکن، حجم معاملات و سایر نکات آنها،هیچ وقت از سؤال‌کردن نترسید. هر موقع که در رابطه با این مفاهیمی با مشکلی مواجه شدید، حتماً به‌دنبال پاسخ آن باشید و تا زمانی که پاسخ را نیافتید، دست از جست‌وجو نکشید. اگر نکته‌ای را متوجه نشدید، تصور نکنید که تنها هستید و فراموش نکنید که دنیای ارزهای دیجیتال پر از مفاهیم جدید و اغلب پیچیده است و علاوه بر آن، در این فضا افرادی هستند که تمایل دارند از اصطلاحات سخت و دشوار استفاده کنند.در نهایت اینکه از افرادی که به ‌خاطر منافع خود به‌ شما پیشنهاد خرید یا سرمایه‌گذاری میکند پرهیز کنید. همیشه این سؤال را از خود بپرسید که آیا از سرمایه‌گذاری من، نفعی متوجه شخص مقابل هست یا خیر؟ شاید در مقوله سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، صحبت با افرادی که تا حدودی بدبین هستند هم مفید باشد. برخی از افراد به ‌طور پیش‌فرض، با رویکرد بدبینانه به مسائل نگاه میکنند و جوانب منفی را در نظر می‌گیرند. حداقل منفعتی که صحبت با این افراد می‌تواند داشته باشد این است که دیدگاه شما را گسترده‌ تر می‌کند و باعث می‌شود به نکاتی فکر کنید که پیش‌تر فکر نمی‌کردید.

3. ترس از دست دادن را از خود دور کنید

«ترس از دست دادن» در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار زیاد و عادی است و از اصطلاح «فومو»، که مخفف Fear of Missing Out   می باشد برای اشاره به آن استفاده می‌شود. تجربه نشان داده است که این ترس به ‌همان اندازه که رایج می باشد، مخرب هم هست. ترس از دست دادن می‌تواند کل سرمایه‌ای که شما در طول عمر خود جمع‌آوری کرده‌اید را به ‌باد دهد و همچنین باعث می‌شود که شما به‌صورت هیجانی و بدون تحقیق کافی دست به عملی بزنید که مسلماً نتیجه هر اقدام بدون فکری، چیزی جز ناکامی نیست.
بهترین و منطقی ترین کار این است که بدانید واقعا در حال خرید چه چیزی هستید و نسبت به ماهیت ارزهای دیجیتال شناخت واقعی دارید.

تحقیق، به این معنا نیست که یک نرم‌افزار معاملاتی را باز کنید و روند رشد ارزهای مختلف در ۲۴ ساعت گذشته را پیگیری کنید. در جامعه ارزهای دیجیتال افرادی هستند که با تکنیک‌های خاص خود عمداً قیمت را بالا می‌برند و یا به اصطلاح قیمت را «پامپ» می‌کنند؛ پس سعی کنید با تحقیقات گسترده، در دام این افراد نیفتید.

4. در پذیرفتن پروژه های بسیار خوب و رویایی مشکوک باشید

مانند هر بازار مالی دیگری، در بازار ارزهای دیجیتال هم افراد کلاهبردار هستند. اصولا کلاهبرداران برای فریب شما از چند راه حل ساده استفاده می کنند:

  • معرفی پروژه های اسکم و تبلیغ توکن های بی ارزش
  • معرفی طرح های پانزی، هرمی و شبکه ای
  • استخراج ابری (وعده سودهای نجومی در ازای اجاره هش ریت)
  • حملات فیشینگ و سرقت اطلاعات حساس از طریق ایمیل ها، پشتیبانی جعلی وب سایت ها وایردراپ های جعلی
  • صرافی ها و کیف پول های جعلی
    سوء استفاده از نام اشخاص شناخته شده و دریافت مبالغی به بهانه خیریه، قرعه کشی و...تمامی این موارد به‌سادگی قابل تشخیص هستندفقط کافی است چند دقیقه هیچ کاری نکنید و فقط منطق سودهایی که به شما پیشنهاد می‌دهند را بررسی کنید. اگر کوچک‌ترین نقطه تاریکی مشاهده کردید، از سرمایه‌گذاری صرف‌نظر کنید.

5. قیمت یک ارز دیجیتال به تنهایی چیزی را مشخص نمی کند

ارزهای دیجیتال نسبت به یکدیگر دارای ماهیت متفاوتی هستند و به‌همان نسبت، سیستم ارزش‌گذاری آنها با یکدیگرمتفاوت است. به بیان دیگر، جهان ارزهای دیجیتال یک جهان آزاد است که در آن هر کسی مختار است ارزی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را گسترش دهد. برخی از این ارزها با هدف تقلید از بیت کوین متولد می‌شوند و برخی دیگر، در پی حل مشکلات دیگری هستن.

هر توسعه‌دهنده‌ای از روش‌های خاص خود برای دست‌یابی به موفقیت استفاده می‌کند. به عنوان مثال ممکن است با وجود قیمت کم یک ارز دیجیتال، تعداد کوین‌های آن به‌قدری زیاد باشد که حجم بازار زیادی را برای آن به ‌وجود بیاورد. بنابراین اگر قیمت ارزی ۱ دلار است، به این معنی نیست که ارزش آن از ارزی با قیمت ۵ دلار کمتر است؛ بسیاری از پروژه‌ها عمداً تعداد واحد‌های بیشتری را برای ارز خود در نظر می‌گیرند تا برای ریزپرداخت‌ها مناسب‌تر باشند.

برای سنجش اعتبار یک ارز دیجیتال، بهتر است از خود سؤال کنید که هدف این ارز چیست و چرا به وجود آمده است؟توسعه‌دهندگان آن چه کسانی هستند و چه سابقه‌ای دارند؟ آیا کد این ارز در سایت‌هایی مانند گیت‌هاب به‌طور مداوم ویرایش می‌شود یا خیر؟ الگوریتم اجماع آن از نوع اثبات کار است یا اثبات سهام؟ اگر الگوریتم اجماع آن از نوع اثبات کار است، هش ریت شبکه آن به ‌نسبت سایر شبکه‌ها چقدر است؟به‌بیان دیگر، سعی کنید هر پروژه‌ای را با خودش مقایسه کنید و آن را نسبت به خودش بسنجید، تا به پاسخ معقولی برسید.

6. در صورت نداشتن کلیدهایتان، شما دیگر مالک آن ارز نیستید

یکی از شباهت‌های ارزهای دیجیتال با دارایی‌هایی مانند طلا یا پول نقد، این است که مالکیت آنها در هیچ‌جای خاصی ثبت نمی‌شود و دارنده ارز در اصل صاحب آن محسوب می شود. بنابراین اگر این دارایی‌ها را گم  کردید و یا ازشما دزدیده شوند، برای همیشه  آن ها را از دست داده اید.

به‌ همین دلیل متخصصین ارزهای دیجیتال، نگهداری این ارزها را در حساب صرافی‌ها توصیه نمی‌کنند. صرافی ارزهای دیجیتال در حقیقت واسطه‌هایی هستند که کلیدهای خصوصی شما را در نزد خود نگهداری می‌کنند. و چون یکی از اهداف اولیه ارزهای دیجیتال، حذف واسطه ها می باشد بنابراین منطقی نیست که برای نگهداری ارزها، به واسطه‌ها اعتماد کنیم.

علاوه براین صرافی‌ها هر زمان که بخواهند، می‌توانند دسترسی شما به دارایی ‌هایتان را مسدود کنند. این مسئله برای ما ایرانی‌ها بسیار ملموس و قابل ‌درک است. صرافی های ارز دیجیتال خارجی به‌ دلایل قانونی و امنیتی زیادی می‌توانند دسترسی ایرانی‌ها به ارزهای دیجیتالشان را مسدود کنند. همچنین، زیرساخت برخی از این صرافی‌ها به‌شکلی است که نمی توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌ روز به کاربران خود خدمات دهند و ممکن است در ساعاتی از شبانه‌روز (مخصوصا در زمان‌های ترافیک شبکه) پاسخگو نیستند.

در یک کلام، نگهداری ارزهای دیجیتال در حساب صرافی ها مساوی است با نداشتن مالکیت قطعی آنها

اما با همه این اوصاف، اگر نخواهیم وظیفه نگهداری از کلیدهای خصوصی را به یک شخص سوم واگذار کنیم، باید خودمان مسئولیت آن را بر عهده بگیریم. کلید خصوصی در کیف پول‌های ارز دیجیتال، یک عبارت ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ای است که در یک ترتیب مشخص ارائه می‌شود. این ۱۲ تا ۲۴ کلمه «عبارت بازیابی»  نام دارد.

شما باید این عبارت بازیابی را در جایی یادداشت کنید، تمام توان خود را در نگهداری از آن به‌کار بگیرید، آن را در اختیار کسی قرار ندهید و به‌ هیچ ‌وجه آن را فراموش یا مفقود نکنید. اگر هریک از این اتفاقات به‌وقوع بپیوندد، باید دارایی‌های خود را از‌دست‌رفته بدانید. فراموش نکنید که کیف پول‌های ارز دیجیتال مانند کارت‌های بانکی شما نیستند که اگر رمز آنها را فراموش کردید، به بانک بروید و مشکل را حل کنید. در دنیای ارزهای دیجیتال هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و همه‌چیز برعهده خود فرد است.

7. لازم نیست حتما یک واحد کامل بیت کوین (ارزهای دیگر) را بخرید

زمانی که می خواهید یک ارز دیجیتال را خرید کنید، لزومی ندارد یک واحد کامل از آن ارز رابخرید. به ‌عنوان مثال، بیت کوین تا هشت رقم اعشار تقسیم‌ پذیر است و نیازی نیست که یک بیت کوین کامل را خریداری کنید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که به ‌اندازه موجودی خود، ارز دیجیتال خریداری کنید.

8. همه دارایی خود را تنها بر روی یک ارز سرمایه گذاری نکنید

زمانی که سرمایه خود را تنها به خرید یک ارز اختصاص میدهید، ممکن است با افت قیمت مواجه شود و تمام سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین هیچ گاه سرمایه گذاری خود را محدود به یک ارز نکنید، با این کار شانس بیشتری برای کسب سود دارید.

9. در سرمایه خود تنوع ایجاد کنید

به مجموعه ارزهای دیجیتال خریداری شده توسط هر فرد، سبد دارایی ارز دیجیتال می‌گویند. با ایجاد تنوع در سرمایه و سبد دارایی خود، احتمال ریسک را کاهش و احتمال سود را افزایش دهید. بنابراین در انتخاب سبد دارایی ارز دیجیتال و تنوع در خرید چندین رمز ارز، دقت بیشتری کنید.

10. هنگام نوسانات قیمت احساسات خود را کنترل کنید

قیمت ارزهای دیجیتال هیچ گاه ثابت نیست و ممکن است هر لحظه تغییر ‌کند. این نوسانات قیمت نباید باعث نگرانی شوند. پس فراموش نکنید که اگر هدف شما از خرید ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری بلندمدت است، به جای نگرانی در مورد نوسانات قیمت، سعی کنید روی اهداف بلندمدت خود متمرکز کنید.

گردآوری و تنظیم : دپارتمان تولید محتوای موسسه آموزشی آقای کریپتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟ 

ثبت نام

این فیلد ضروری است .
این فیلد ضروری است .
این فیلد ضروری است .

حساب کاربری دارید؟ ورود